Wednesday, September 8, 2010

rehearsal perang kat kampungku

aku sampai rumah hari sabtu , 4 September 2010, dah mula dengar bunyi mercun... pom sana, pom sini....
setahu aku, tahun2 lepas x la menjadi-jadi... tapi tahun ni kemeriahannya lain sikit... semakin rancak bunyi mercun...

aku rasa depa ni rehearsal nak perang gamaknya... waktu depa rehearsal :

1) pagi, dalam pkul 10 pagi.
2) waktu petang, dalam pkul 6.
3) waktu maghrib, lepas bukak puasa.
4) tengah malam.

semakin nak raya, semakin meletupnya semakin kuat.... mungkin dapat senjata yang canggih... hahaha...

tapi....yang aku heran sangat2... yang paling otai main mercun ni kat kampung aku...jiran belah kiri dengan kanan rumah aku... betul2 kiri dan kanan... hampeh btoi... serupa macam perang.... belah sini pom... belah sana pom.... belah sini x puaih ati...pomnya kuat sikit.... belah sini x bleh dok diam....pomnya kuat sikit lagi... begitulah situasinya sampai bekalan peluru dah abis...

lepas tu, waktu seterusnya, bekalan peluru kembali terisi... perang diteruskan....pom kanan..pom kiri.... aku yang dok di tengah2 ni... sabaq je la.... nak marah anak jiran...stg mak pak depa kata apa plak... yg mak pak depa pon x kata ap... huhuhu....kadang2 aku tertanya-tanya...mana la budak umoq 11, 12 thun dpat duit bnyak beli mercun sampai satu beg plastik besaq plak tu... nak kata dpt scholar.... bru sekolah menengah... nk kata main judi.... arrggghh...gerenti kalah... (hargh3....jahat giler pemikiran...hak3....)

rumah aku ibarat pepatah... "gajah sama gajah berperang, pelanduk mati di tengah-tengah"

huhuhu... kadang2 rasa teringin jugak la nak main mercun... lama dah kot x sentuh menatang tuh... last sekali sentuh ingat tingkatan 2 ...pastu dah ilang mood nak main... hahaha.... x pa2... zaman depa....zaman aku dah lepas...

mak aku cakap, "haish...mak pak depa tak kata apa ka...."
ayah aku cakap, "kalo mak pak depa kata, tak la bunyi dah mercun tu...sebab mak pak depa biaq la jadi lagu tuh..."
huhuhu...

jadi....sapa yg ada anak tu... kalo nak bgi anak men mercun....bwk la ank pi tengah2 hutan...hah...main la puas2... bakaq la bopa bnyak pon..satu guni pon bakaq la....x dak sapa nk marah dah... nk bakaq hutan tu sekali pon, bakaqlah....nak angkat geng nak perang meriam buluh pon, peranglah... x dak sapa nak halang... asalkan jauh dari kawasan perumahan...

kesian la sapa yg ada ank2 kecik.... x bleh tidoq dgn aman.... teriaq memanjang dek bunyi bising mercun tuh....mau x marah bapak budak tu.... kluaq bwk kyu api...lari abih budak2 yg men mercun tu...hak3.... nak wat mcm mna...tu la kata budak2.... huhuhu...

tapi jauh disudut hati... haish...teringin benor nak men balik mercun ni....walopon umur dah menjangkaui zaman tu.....arghhh...peduli happa ak... sok ak nk beli mercun gak..x kira !!! x matang pon, x matang lah... asalkn ak dpat perang balik dgn budak2 tu... HARGH3 !!!

p/s : adik2, kakak2, abg2, pak cik2, mak cik2.... jgn la men mercun... haram hukumnya... kerana mencampakkan diri ke lembah kecelakaan.... bahayo.... lagi pon...bakaq duit sia2 je.... bek duit tu simpan wat hantaran kawen nnti... hak3... x ke jimat namanya... hargh3...good idea...

http://www.smileycodes.info

4 comments:

Lan sebelah blik hang.. said...

kat dalam hutan ada orang main C4..bahaya tuh..haha

asparagus malaysia said...

hahaha...c4 pn hntam je la....aslkn dpt jauh dri umah ak...
tenang jiwa...hehhe...

basikal buruk said...

tak pe bang..stg kite men bakaq mecun same2 ek...

asparagus malaysia said...

yeah..cntek la tu dek....jom2..bleh abg tumpng skaki....